1.
Dincolo de curgerea timpului si de cugetarea zeilor, este Focul cel Viu
si Vesnic, din care vin toate si prin care fiinteaza toate cele ce
sunt. Totul si nimicul sunt suflarea Sa, golul si plinul sunt mainile
Sale, miscarea si nemiscarea sunt picioarele Sale, nicaieri si peste tot
este mijlocul Sau, iar chipul Sau este lumina. Nimic nu este faptuit
fara de lumina si tot ce vine din lumina prinde viata si ia faptura.
2.
Precum fulgerul aduce lumina si din lumina tunetul si focul ce se
revarsa, asa este si gandul omului, el trece in vorba omului si apoi in
fapta sa. Deci, ia aminte la asta, caci pana la focul ce arde trebuie sa
fie o lumina si un tunet. Lumina omului este gandul sau si aceasta este
averea sa cea mai de pret. Lumina prinde putere prin cuvant, iar vointa
omului aprinde focul prin care se faptuiesc toate cele ce sunt in jurul
sau.
3.
Fii ca muntele cel semet si ridica a ta lumina mai presus de cele ce te
inconjoara. Nu uita ca aceiasi pasi ii faci in varful muntelui ca si in
josul sau, acelasi aer este sus ca si jos, la fel creste copacul in
varf de munte ca si in josul sau, la fel lumineaza soarele piscul cel
semet ca si pamantul cel neted.
4.
Fii cumpatat ca pamantul si nu vei duce lipsa de nimic. Creanga prea
plina de rod este mai repede franta de vant, samanta prea adanca nu
razbate si prea multa apa ii stinge suflarea.
5.
Ia aminte la copacul cel falnic, cu cat este mai inalt, cu atat
radacinile sale sunt mai adanci in pamant, caci din pamant isi trage
taria, nu uita asta. Cu cat te ridici mai mult, cu atat trebuie sa
cobori mai mult, caci masura ridicarii este aceeasi cu masura coborarii.
6.
Puterea omului incepe cu vorba nerostita, ea este asemeni semintei care
incolteste, nici nu se vede cand prinde suflare de viata. Lumina
semintei este cea care o ridica, pamantul este cel ce-i da hrana, apa ii
da vigoarea, iar rabdarea o imbraca cu tarie.
7.
Priveste raul si ia aminte la invatatura sa. La inceput este doar un
firicel de apa, dar creste tot mai mare, caci vine de la ce este mai
mare si lucrurile asa trebuiesc implinite, prin firea lor. Asemenea este
si gandul cel bun si drept randuit, el isi face loc printre pietre si
stanci, nu tine seama de nimic, isi urmeaza drumul si nimic nu-i sta in
cale. Apa cu apa se aduna, iar impreuna puterea este si mai mare.
8.
Ia seama de taina aceasta si nu o uita, acel firicel de apa stie unde
va ajunge, caci una este cu pamantul si toate cele ce-i vin in cale nu
il pot opri pana la sfarsit. Astfel sa iei seama la gandul tau unde
trebuie sa ajunga si vei vedea ca nimic nu sta in calea sa . Sa-ti fie
gandul limpede pana la sfarsit; multe se vor ivi in calea sa, caci firea
lucrurilor din jur este miscatoare asemeni apelor. Apa cu apa se
intalnesc, pamant cu pamant si munte cu munte.
9.
Ia seama la gandul cel rau, fereste-te de el ca de fulger, lasa-l sa se
duca precum a venit, caci te-ndeamna la lucruri nefiresti. Fereste-te
de vorbele desarte si de neadevar; sunt ca pulberea campului ce-ti
acopera ochii, ca plasa paianjenului pentru mintea si sufletul tau. Ele
te indeamna la trufie, inselaciune, hotie si varsare de sange, iar
roadele lor sunt rusinea, neputinta, saracia,boala, amaraciunea si
moartea.
10.
Nu judeca oamenii dupa greutatea lor, dupa puterea lor, dupa averea
lor, dupa frumusetea lor sau dupa ravna lor, caci si unul si altul a
lasat din ceva pentru a creste in altceva. Cel bogat este sarac in
liniste, cel tare este slab pentru altul si cel slab are taria lui
ascunsa. Cum firea lucrurilor este miscatoare, asemeni este si omul. Ce
da valoare unei unelte, trebuinta sau frumusetea? Duce un om mai mult
decat boul? E mai bogat vreunul ca pamantul? Doar cunoasterea si
intelepciunea il ridica pe om peste dobitoace. Si degeaba ai cunoastere,
daca ea nu este lamurita de vreme.
11.
Fierul inrosit a fost rece si se va raci iarasi; Vasul a fost pamant si
va fi iarasi pamant; Pamantul ce-a fost sterp acum este pamant roditor
si se va starpi iarasi peste vremi. Ravna omului face schimbatoare toate
acestea. Dar ravna ii intoarce bucuria in tristete si linistea in
neliniste. Fierul si focul ajuta omul, dar il si vatama. Si aceeasi
ravna il indeamna a merge pe carari nestiute si nebatute de ceilalti
dinaintea lui. Tot ravna il indeamna la strangere de averi, la marirea
puterii si a se masura cu altii. Fereste-te de a te masura cu altul,
caci trufia de aici se naste; ea te va cobori mai jos de dobitoace si te
va desparti de fratele si de vlastarul tau.
12.
Neinteleptul este manat de ravna, dar inteleptul incaleca ravna.
Neinteleptul sufera cand ravna il duce la pierdere si la cadere, dar
inteleptul intotdeauna gaseste castigul in pierdere si inaltarea in
cadere.
13.
Trufia raceste iubirea inimii si o face in dusmanie si nu exista
dobitoc mai josnic decat omul care nu mai are iubire in inima sa. Caci
iubirea este cea dintai putere si chipul ei este lumina. Ia seama ca nu
cumva gandul tau sa se impresoare cu trufia, caci mai jos de dobitoace
vei ajunge.
14.
Gandul bun si vorba inteleapta iti pot potoli necazul, iti pot racori
inima, dar nu te vindeca, pentru ca omul sufera dupa cum trufia a
crescut in el, caci suferinta este umbra trufiei.
15.
Nu iti lega sufletul de nimic lumesc, de lucruri, de dobitoace, de
argint sau aur, caci ele asa cum vin, asa pleaca. Dupa orice zi vine si
noaptea si dupa iarna vine primavara, caci asa este randuit si asa este
firea lucrurilor. Toate cele ce se vad, se nasc, cresc si apoi se intorc
de unde au plecat. Doar firea lucrurilor ramane pururi, iar aceasta are
nenumarate si nesfarsite ramuri si, asemenea izvoarelor mintii si
sufletului tau, ele nu se arata la vedere. Caci o suflare si un foc fac
sa creasca toate cele ce cresc ierburi, copaci, dobitoace si oameni – si
din aceeasi vatra vin si catre aceeasi vatra se intorc si vatra aceasta
este pururea.
16. Precum copacul cel falnic creste langa
cel mic, fara a-i face rau, asa sa fiti intre voi, cel mare sa nu
loveasca pe cel mic si nici sa-i amarasca sufletul, caci va avea datorie
mare de dat, la fel ca si hotul. Arunca un lemn pe rau si mai multe vor
veni din susul sau catre tine. Adu-i multumire semenului tau, adu-i
lumina pe chip si in suflet, iar toate acestea le vei gasi mai tarziu,
inflorite in inima ta.
17.
Nu lua cu siluire si nici cu vorbe amagitoare ceea ce nu este al tau,
caci cel ce priveste prin ochii tai este acelasi cu cel ce priveste prin
ochii celuilalt. Ia seama la taina aceasta.
18.
Nu grabi nici o lucrare caci trasul de ramuri loveste inapoi. Fructul
copt este usor de luat, cel necopt este greu de luat si gustul e
neplacut. Nu te grabi deci sa aduni ce este inainte de vreme, caci iti
va amari sufletul. Cum creste cadrul, asa creste si stinghia si cum
creste roata asa creste si ispita.
19.
Ramai mereu in racoarea sufletului tau, dar daca mania se aprinde in
tine, ia seama ca nu cumva sa treaca de vorba ta. Mania vine din teama
si nu a locuit dintru inceput in inima ta; Daca nu creste prin trufie,
ea se intoarce de unde a plecat. Trufia inchide poarta intelepciunii,
iar cel trufas se pune
singur langa dobitoace. Intelepciunea este mai pretuita decat toate
cele ce se vad cu ochii, ea este aurul mintii si sufletului tau si este
rodul cunoasterii udata de vreme.
20.
Nu-ti amari sufletul cand simti durerea si neputinta, ci mai degraba
cauta sa te folosesti de ele pentru indreptare, caci in rod ai si
samanta. Nu se poate ca o samanta buna sa dea rod rau. Lacomia
intotdeauna duce la pierdere, furtul intotdeauna duce la boala,
gandurile sterpe intotdeauna duc spre ratacire, mania intotdeauna
loveste inapoi, rautatea si neadevarul intotdeauna aduc neputinta,
trufia intotdeauna aduce suferinta.
21.
Mergi la izvor cand sufletul ti-e aprins, scormoneste in apa limpede si
asteapta pana ce devine iarasi curata. Asa se va duce si aprinderea
sufletului tau, precum tulburarea aceea.
22.
Ia bine seama la taina semintei. Asemeni ei este gandul tau, si cum
samanta nu se poate fara coaja, asa este si gandul cel rodnic al omului.
Coaja gandului rodnic este vointa, iar fara vointa,gandul se usuca si
nu foloseste la nimic. Dar puterea este in rabdarea semintei, iar vointa
si rabdarea fac mladita firava sa razbata pamantul tare.
23.
In vremea lucrului tau, inveseleste-ti inima la vederea lucrarii tale,
inainte de terminarea ei, caci precum fructul isi anunta venirea cu o
floare, tot asa fapta omului este vazuta de cel cu mintea si simtirea
limpede, inainte de a fi terminata.
24.
Ia bine seama la cauza omului sarac, dar si la cauza omului grabnic
avut, caci nici una nici alta nu sunt firesti. Omul sarac are multe
ganduri desarte si le schimba de la o zi la alta, vorbeste mult si lenea
i-a invelit bratele si picioarele. Cel grabnic avut ori e hot si
inselator, ori vede mai bine necazul altuia si cauta a-l amagi, iar de acolo isi trage grabnica avutie.
25.
Fii bland si rabdator cu cei de langa tine, caci asa cum te porti tu cu
ei, asa se poarta si altii cu tine, caci simtirea lui este la fel cu
simtirea ta, din aceeasi suflare este si simtirea lui, iar lumina ce se
vede prin ochii lui este din aceeasi lumina cu cea care se vede prin
ochii tai.
26.
Unde este taria omului acolo ii este si slabiciunea, ceea ce-l ridica
il si coboara; ramai in limpezimea mintii si simtirii tale si vei vedea
toate acestea. Cel mic este deasupra celui mare, cel usor este deasupra
celui greu, cel slab este deasupra celui tare, cel bland este deasupra
celui aprig. Limpede sa-ti fie mintea si simtirea, si ia seama de toate
acestea.
27.
Taria muntelui vine din rabdarea sa, din linistea sa, stanca ii este
numai invelitoare. Dar taria lui este incercata de vant, de apa cea
lina. Ia-ti puterea din rabdare si din liniste si foloseste-te de ea
prin limpezimea gandului tau, caci nu tulburarea izvorului roade stanca,
ci limpezimea sa.
28.
Lucrarea facuta din teama nu are viata lunga si taria ei este asemeni
unei revarsari de ape care tine putin. Asa este si cu tulburarea
oamenilor, ea vine de-afara, dar este chemata de teama lor, insa teama
vine prin necunoastere, iar necunoasterea prinde putere prin neadevar,
lene si trufie.
29.
Soarbe cunoasterea de la cei cu barba alba si nerosita de vin si lasa
vremea sa o imbrace cu intelepciune. Nu privi la trupul lor slabit si
garbovit, caci toate acestea sunt plata lor pentru cunoasterea
lucrurilor si cresterea intelepciunii.
30.
Multumeste-i pamantului pentru toate cele ce-ti ofera, multumeste-i
cerului pentru ploaia care iti hraneste pamantul, multumeste-i soarelui
pentru caldura si lumina casei tale si a pamantului tau, multumeste-i
lunii pentru linistea somnului tau, multumeste-le stelelor ca vegheaza
asupra somnului tau, multumeste-i muntelui pentru povetele si fierul
ce-l iei din el, multumeste-i padurii pentru tot ce iei de acolo,
multumeste-i izvorului pentru apa ce-o bei, multumeste-i copacului
pentru lucrarile ce-ti arata, multumeste-i omului bun ce-ti aduce
bucurie si zambet pe chip.
31.
Precum iarba buna creste cu iarba rea, asa sunt si oamenii, dar tine
seama ca purtarea lor cea rea este semanata si crescuta din teama si
neputinte, iar trufia este invelitoarea lor. Nu certa purtarea lor si nu
cauta a-i indrepta din vorbe si mustrare, caci apasarea pe rana nu o
vindeca. Oare iarba aceea este rea doar pentru ca este amara pantecului
tau? Asa este si cu omul, de vei vrea sa-l indrepti, adu-i pentru
inceput gandul si simtirea la ce este placut atat omului bun, cat si
omului rau. Unul vede roata plecand, iar altul vede aceeasi roata
venind. Cine vede mai bine ?
32.
Doar cel inteleptit poate vedea limpezimea si linistea din mintea si
sufletul celui tulburat, caci cel inteleptit a fost odata si el la fel
ca si cel tulburat si roadele amare l-au facut sa tina seama de
alcatuirea fiintei sale. A fugit de roadele sale amare in varful
muntelui si acolo nu a scapat de ele, a fugit in mijlocul padurii si
iata ca roadele erau cu el, apoi a privit inlauntrul sau si iata ca
roadele sale amare aveau radacini in mintea si simtirea poftelor sale.
33.
Este o floare mai frumoasa decat cealalta? Este un izvor mai limpede
decat altul? Este un fir de iarba mai presus decat altul? Fiecare are
taria, frumusetea si priceperea lui. Este in firea lucrurilor ca padurea
sa aiba felurite soiuri de copaci, de iarba, de flori si dobitoace. Nu
seamana un deget cu altul de la aceeasi mana, dar este nevoie de toate
pentru a bate fierul. Este marul mai intelept decat prunul sau parul ?
Este mana stanga mai buna ca dreapta ? Altfel vede ochiul stang de cel
drept? Cele de sus isi au rostul lor si cele de jos isi au rostul lor,
cele mari isi au rostul lor si cele mici isi au rostul lor, cele repezi
isi au rostul lor si cele incete isi au rostul lor, cele ce au fost
si-au avut rostul lor si cele ce vin isi vor avea rostul lor.
34.
Neputinta vine dupa rautate si neadevar, caci ceea ce dai aceea
primesti, ceea ce semeni aceea culegi, dar ia seama ca lumina sufletului
tau si al celui de langa tine are aceeasi vatra si ramane fara umbra.
Vezi ce tulbura necontenit izvoarele mintii si sufletului aproapelui
tau. Adu-i linistea in suflet si limpezimea in minte si batranetile tale
vor fi ca pomul copt, oasele si taria ta nu vor slabi si te vei
intoarce de unde ai venit, satul de caldura urmasilor tai.
35.
Intotdeauna va fi cineva dedesubtul tau si intotdeauna va fi cineva
deasupra ta. La cele ce sunt dedesubtul tau sa te uiti cu iubire si nu
cu trufie caci acolo iti sunt radacinile, iar la cele ce sunt deasupra
ta sa te uiti cu privirea de prunc si fara teama.
36. Cele tari,
cele slabe si cele nevazute sunt cele ce alcatuiesc lumea si toate
acestea le gasesti in om si toate alcatuiesc un intreg. Nu este nimic
care sa fie afara si sa nu fie si inauntru. Ia seama la toate acestea
cand iti apleci privirea inauntrul tau si vei gasi toata intelepciunea
zeilor ascunsa in nevazutul fiintei tale. Zeii au luat seama inaintea
omului de aceasta intelepciune si asta i-a adus mai aproape de Focul cel
Viu si Vesnic.
37.
Ia aminte ca bataia inimii, curgerea sangelui prin vine, vindecarea
ranilor, frumusetea ochilor si minunatia alcatuirii trupului sunt facute
prin puterea si suflarea Focului cel Viu si Vesnic care este in fiecare
si al carui chip se arata in lumina. Dar nu uita ca trupul este doar o
farama din putinul care se vede…
38.
Curatenia trupului si desfatarea sa prin simturi te pun doar putin mai
sus de dobitoace, caci nu un sunet placut te ridica, nici o duioasa
atingere, nici un gust placut, nici o mireasma imbatatoare si nici o
bucurie a ochilor. Caci unde este caldura, apare si frigul, unde este
dulcele apare si amarul, unde este placutul apare si neplacutul, unde
este mireasma apare si duhoarea, iar unde este ras, si plansul pandeste.
39.
Iata dar calea de inceput: cumpatarea in toate cele ce faci, ascultarea
de batrani si de cei intelepti, harnicia, multumirea cu ceea ce ai,
ferirea de neadevar si de vorbele desarte, ferirea de cearta si de
manie, buna purtare intre semeni. Dimineata sa te trezesti cu ele, ziua
sa le porti mereu in minte, seara sa le ai cu tine in somn si astfel
supararea, lipsa, amaraciunea, neputinta, boala si rautatea altora nu se
vor atinge de tine.
40.
Dincolo de acestea se afla iubirea, vointa, curajul, rabdarea, modestia
si ele ridica omul cu adevarat. Acestea sunt cele ce te apropie de
Focul cel Vesnic si, prin ele, calea ta urmeaza calea zeilor, dar
ingroparea lor te arunca mai jos de dobitoace. Doar prin ele primesti
adevarata cunoastere si intelepciune, adevarata putere, adevarata
bucurie, adevarata bogatie, rodnica si trainica lucrare.
41.
Dar iata ca unde este iubirea poate aparea si ura, unde este vointa
poate aparea si delasarea, unde este curajul poate aparea si frica, unde
este rabdarea, poate aparea si graba si unde este modestia poate aparea
si trufia. Caci miscatoare sunt si cele ce se vad si cele ce nu se vad
din fiinta omului. Dar toate acestea sunt ale celui ce simte, iar peste
el se afla cel ce gandeste si acesta este cel ce vede miscarea in
nemiscare, este cel care dincolo de toate aceste virtuti se desfata in
cunoasterea si linistea ce intrece orice bucurie, iar atentia,
echilibrul si limpezimea sunt uneltele sale.
42.
Cel tulburat vede binele ca bine si raul ca rau, este atras de una si
fuge de cealalta, dar inteleptul vede si frumosul si uratul, simte si
frigul si caldura si finetea si asprimea, aude si placutul si
neplacutul, gusta si dulcele si amarul, simte si mireasma si duhoarea si
nu face judecata intre ele. El vede deslusit ca firea lucrurilor este
in toate, caci frumosul din urat se trage si uratul din frumos, dulcele a
fost amar la inceput si se va face iarasi amar, placutul se naste din
neplacut si neplacutul din placut. Si toate acestea lumineaza sufletul
inteleptului pentru ca cele bune si placute hranesc si bucura trupul si
simturile sale, iar cele neplacute neinteleptului hranesc mintea si
intelepciunea sa, caci vede innoirea lucrurilor si semintele viitoarelor
bucurii.
43.
Nu este usoara cararea zeilor, dar nu uita nici o clipa ca omul poate
cuprinde in iubirea sa mai mult decat poate cuprinde in ura sa, caldura
se ridica mai mult decat poate cobori frigul, cel ce este deasupra vede
mai multe decat cel ce este dedesubt, usorul se intinde mai mult decat
se intinde greul, lumina razbate mai mult decat poate razbate
intunericul, puterea care uneste este mai mare decat puterea care
desparte.
44.
Lungul si scurtul au acelasi mijloc; cercul mic si cercul mare, globul
mic si globul mare pe acelasi punct se sprijina; nevazutul si vazutul
acelasi loc ocupa; toate cele mari stau ascunse in cele mici, iar aici
este o mare taina a firii; mare printre intelepti este cel ce o pricepe.
45.
Inteleptul uneste pe cel ce vede cu cel ce gandeste, cel ce simte cu
cel ce face, dar neinteleptul ii desparte. Deschide-ti bine ochii, caci
cel ce face, cel ce simte si cel ce gandeste sunt asemeni norilor care
vin si pleaca, dar cel ce vede prin ochii tai este vesnic si lumina sa
este fara umbra. El este dincolo de viata si moarte, dincolo de bine si
rau, dincolo de frumos si urat, dincolo de curgerea timpului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu